Arbeta med Shakespeare

 

Shakespears verk må vara gamla, men i denna nya tappning blir de tillgängliga även för den yngre generationen. Perfekta filmer att arbeta med för att väcka lust hos eleverna! Här kommer ett förslag på hur ni kan arbeta med pjäserna.

 

INNAN NI TITTAR

  • Skriv ut och sätt upp de flashcards som hör till varje film där karaktärerna i pjäsen finns avbildade.
  • Berätta i stora drag vad pjäsen handlar om.
  • Ett alternativ är att eleverna själva får gissa vad de tror att pjäsen kommer att handla om utifrån rubrik, bilder (antingen startbilden eller så tittar ni några sekunder in i klippet) och tidigare kunskap.
  • En annan ganska kul idé är att låta eleverna titta på filmen men utan ljud. Efter det gissar de genom att dra slutsatser kring det de sett.

MEDAN NI TITTAR

  • Uppmärksamma eleverna på strategier de kan använda för hörförståelse, diskutera och skriv upp dem på tavlan. Exempel på strategier:
    • Du behöver inte förstå alla ord!
    • Lyssna efter ord du känner igen.
    • Får du några ledtrådar från hur personen säger det? (ansiktsuttryck, kroppsspråk, röst m.m.).
    • Koppla ihop ord/bilder/musik för att förstå.
    • Använd det du kan sen tidigare för att förstå det du hör.
    • Dra slutsatser av sammanhanget, vad är rimligt?

EFTER ATT NI HAR TITTAT

Det finns givetvis otaliga sätt att arbeta med detta, men här kommer några förslag:

  • Låt eleverna diskutera vad filmen handlade om (par). Ge gärna stödord som först, sedan, efter det, sist.
  • Efter en stund kan ni bryta för att reda ut eventuella frågetecken som har uppstått under diskussionerna. Fortsätt sedan samtalen ett par minuter till.
  • Sammanfatta handlingen i helklass med hjälp av stödorden först, sen osv. Förslagsvis väljer läraren ut/lottar vilka par som ska få komma till tals, men då är det viktigt att informera om detta innan övningen startar så att alla verkligen anstränger sig.
  • På hemsidan finns även en enklare match up-övning (karaktärer, handling) som ni kan göra tillsammans på smartboarden.
  • Titta på filmen igen. Förstod de mer nu? Dök nya frågor upp? Hörde de nya ord?
  • På hemsidan finns en activity till varje film som du kan skriva ut och låta eleverna arbeta med, i sin helhet eller valda delar.
  • Ett annat alternativ är att skriva ut transkriptionen av pjäsen och dela ut till eleverna. Då kan eleverna läsa igenom texten, markera och slå upp ord de inte förstår.

ARBETA VIDARE MED PJÄSEN

  • Låt eleverna rita en bild av en dröm de har haft och skriva en beskrivning av drömmen bredvid.
  • Låt eleverna arbeta i grupper och hitta på en egen pjäs som är inspirerad av Shakespear. Ett alternativ är att använda fingerdockor, göra egna skuggspel eller låta eleverna filma.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s